Bestuur Match voor Vrijwilligers
Het bestuur van Match bestaat uit 6 leden. Daarnaast zijn er een vaste notulist (ambtelijke ondersteuning) en een organisatieondersteuner. Het bestuur draagt zorg voor een goede interne gang van zaken. Daarnaast zorgt het bestuur voor activiteiten door middel van overlegmomenten met diverse organisaties. Deze activiteiten hebben uiteraard voornamelijk te maken met vrijwilligerswerk. Binnen Match zorgt het bestuur voor een goede samenwerking tussen de zeven zelfsturende projectgroepen van Match. Binnen het bestuur is tevens een aparte zelfsturende groep van verkeersregelaars opgenomen. Eenmaal per kwartaal vindt er voortgangsoverleg plaats met Gemeente Venray.
Projectgroepen
Bij Match staan diversiteit en betrokkenheid centraal in onze projectgroepen. Bij ons vind je een breed scala aan projectgroepen, waar iedereen zich bezighoudt met één of meerdere taken, en soms zelfs in meerdere projectgroepen tegelijk. Dit maakt werken bij Match zo boeiend; geen dag is hetzelfde en er is altijd wel iets te doen. Binnenkort vind je alle beknopte beschrijvingen van onze projectgroepen en de taken die worden uitgevoerd.
> projectgroep PR
De projectgroep PR heeft een sleutelrol binnen Match. Ons werkgebied is zeer divers: van persberichten tot het ontwerpen van visueel aantrekkelijke materialen zoals posters, flyers, gifjes en video's, kortom: alles wat met digitale- en printmedia te maken heeft.
Daarnaast beheren we onze sociale kanalen, waar we met mooie en goede inhoud met onze doelgroep communiceren. Daarnaast houden we deze website en onze vacaturebank www.ditisietsvoorjou.nl bij.
Plus: we maken elke maand een interessante nieuwsbrief, die inmiddels een zeer groot bereik heeft. Ontvang je onze nieuwsbrief nog niet, schrijf je hieronder dan in.
> projectgroep Vrijwilligersmarkt
De vrijwilligersmarkt is een jaarlijks terugkomend evenement dat Match voor Vrijwilligers organiseert. Deze markt koppelt vraag en aanbod van vrijwilligers, en is een uitgelezen kans voor vrijwilligersorganisaties om zich te profileren. Dit jaar vindt de markt plaats op 15 juni, van tien tot een uurtje of half drie.
De organisatie van een dergelijk groot evenement vergt veel tijd en moeite, en begint al vaak aan het begin van het nieuwe kalenderjaar. Er moet veel geregeld worden namelijk. Denk aan het aanvragen van een vergunning bij de gemeente, het bestellen van marktkramen, organiseren van de PR rondom de markt, noem maar op. Coördinator van de markt is Sandra Hodzelmans
> projectgroep Trainingen
Match organiseert jaarlijks trainingen voor vrijwilligers. Deze trainingen zijn in de meeste gevallen gratis en vinden meestal plaats op de locatie van Match. De onderwerpen van de trainingen zijn zo gekozen dat ze aansluiten bij de behoefte van de vrijwilligers. Je kunt je opgeven voor de verschillende trainingen via de aanmeldformulieren van de trainingen die op onze website staan vermeld.
De trainingen worden gegeven door vrijwilligers of deskundigen die op een bepaald gebied ervaringsdeskundige zijn, of zich op een bepaald onderwerp hebben gespecialiseerd.
Naast deze trainingen biedt Match ook trainingen online. Deze e-learning trainingen kun je volgen in je eigen tijd en op je eigen plek. De trainingen worden aangeboden door Max vandaag, Humanitas en Freelearning. Je kunt deze trainingen vinden onder de knop E-LEARNING.
Mocht je graag op de hoogte worden gehouden van het trainingsaanbod, klik dan hier.
> projectgroep Intake/Maatwerk
Iedereen die vrijwilligerswerk wil gaan doen kan op onze vacaturebank ditisietsvoorjou.nl zoeken naar vacatures van organisaties of privépersonen die op zoek zijn naar vrijwilligers.
Er zijn echter ook mensen die bij het zoeken extra hulp en begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld mensen met een rugzakje of mensen die moeite hebben met zoeken in onze vacaturebank. Hiervoor heeft Match een vrijwilligerscoach in huis die het gesprek aangaat (intake) om samen te kijken wat de mogelijkheden zijn, en begeleidt naar een geschikte en interessante plek.
Dit noemen we bij Match maatwerk!
Voor Intakes kun je terecht op afspraak bij Huub Thijssen.
> projectgroep Pluum & Respect Award
Het waarderingsbeeldje de Pluum is in 2016 in het leven geroepen om vrijwilligers te bedanken en waarderen voor hun tomeloze inzet voor hun vrijwilligerswerk. Ieder jaar kan een organisatie een vrijwilliger (of groep vrijwilligers) voordragen voor een Pluum die in december wordt uitgereikt op een bonte en gezellige avond.
De Respect Award wordt gegeven aan personen of groepen welke zich hebben ingezet voor maatschappelijke initiatieven zoals burgerinitiatieven of wijkinitiatieven.De genomineerde personen (of groepen) dienen duidelijk een positieve bijdrage te hebben geleverd aan een respectvolle en leefbare maatschappij. De Respect Award is een initiatief van Stichting Respect On Venray, en wordt sinds 2023 gezamenlijk uitgereikt door Respect On en Match voor Vrijwilligers.
De Pluum en Respect Award worden samen met een oorkonde uitgereikt door de wethouder of burgemeester.
In het team van de Pluum & Respect Award uitreiking zitten: Huub Thijssen, Sjang Vollenberg en Suzan van Hoof
> projectgroep Trefpunt bij Ik Begin; De fysieke sociale kaart
Diverse maatschappelijke organisaties nemen iedere donderdag actief deel aan de inloop van Stichting Ik begin. Op de Facebookpagina van Ik Begin kun je zien welke organisaties aanwezig zijn. Uiteraard kun je ook gezellig een kopje koffie of thee komen drinken om kennis te maken met deze organisaties.
> projectgroep Verkeersregelaars Venray
Zeven maal vond in Venray de Singelloop plaats. Direct na de eerste editie nam de groep Verkeersregelaars Venray, tegenwoordig onderdeel van Match voor Vrijwilligers, op verzoek van de organisatie de werving en totale planning van verkeersregelaars op zich. Voor dit evenement waren in totaal 52 verkeersregelaars nodig. Zo groot is onze groep nou ook niet, maar de organisatie werd door een lokaal bedrijf gesponsord en die leverde dan 25 eigen mensen die het certificaat Evenementen-Verkeersregelaar hadden behaald. De groep Verkeersregelaars Venray leverde in totaal 27 verkeersregelaars, dus dat kwam precies uit.
In de aanlooptijd naar de 8e editie, die werd afgelast vanwege een tekort aan vrijwilligers, haakte die sponsor helaas af. Daarmee we er ineens 25 te kort! Achter de schermen bleek ook nog eens een tekort te zijn aan vrijwilligers en medewerkers binnen de organisatie van het evenement en bleek het aantal inschrijvingen ver achter te lopen. In de publiciteit die volgde werd aangegeven dat vanwege te weinig verkeersregelaars de boel werd afgelast. Dat het achter de schermen verre van compleet was werd niet erbij gezet. Werd de Zwarte Piet naar ons geschoven? Nou nee, niet echt. Maar het kwam wel even hard binnen. Er waren verkeersregelaars te weinig, dat was gewoon een feit.
Waarom dit verhaal, dat al meerdere malen is verteld?
De organisatie is van plan om in 2025 weer een Singelloop te organiseren. Los van het aantal vrijwilligers binnen de organisatie, los van het aantal inschrijvingen, zijn er toch weer die 52 gecertificeerde verkeersregelaars nodig. Het zal zeer moeilijk worden om het aantal van 27, zoals we bij vorige edities konden toezeggen, bij elkaar te gaan krijgen. Laat staan dat we het totaal van 52 bij elkaar weten te krijgen. Desondanks hopen wij dat het evenement in 2025 weer kan doorgaan.
14 april a.s. staat de X-Triathlon Venray op de agenda. Een event met een bijzondere groep van deelnemers, namelijk mensen met een verstandelijke beperking. In 2023 voldoende verkeersregelaars, maar afgelast vanwege net te weinig deelnemers en begeleiding, maar zoals het ernaar uitziet dit jaar wel voldoende om de organisatie door te zetten. Als groep hebben wij gezegd van we gaan niet weer een evenement weg laten vallen. Zeker voor deze speciale doelgroep gaan wij alles op alles zetten om dit door te laten gaan. Hier een minimum aantal van 21 verkeersregelaars nodig, wij komen maar tot 16. Gelukkig wil een groepje hardlopers ons helpen en hebben we op papier het minimum aantal bij elkaar. Nou hopen dat we geen afmeldingen krijgen.
Als ik dit laatste afzet tegenover de Singelloop voor volgend jaar, dus maar 16 van de 53 verkeersregelaars beschikbaar, dan heb ik mijn bedenkingen. Die hardlopers die bij de X-Triathlon komen helpen, die lopen die dag zelf mee tijdens de Singelloop.
Wij hadden in de aanloop naar de 8e editie al bij voorbaat aangegeven dat het ons niet ging lukken. Covid heeft toegeslagen. Veel senioren zijn ermee gestopt, en dat kunnen we heel jammer vinden, maar je kunt je ook afvragen of een 75-jarige nog wel op de weg moet staan in het huidige verkeersbeeld. Binnen onze eigen groep hadden wij afgelopen jaar bovendien te maken met twee sterfgevallen van senioren. Het totaal aantal evenementen-verkeersregelaars in Venray is flink geminderd, ook onze eigen vaste kern is geslonken. Daarnaast stijgt elk jaar weer het aantal aanvragen. Twee verschillende evenementen op een dag is geen uitzondering meer.
Nieuwe aanwas is nodig.
Onze nominatie voor De Pluum, afgelopen december, was een 17-jarige verkeersregelaar. Dit zorgde voor grote verbazing in de zaal, maar wel gevolgd door een daverend applaus! Ja, je kunt de ouderen een Pluum geven als waardering voor jarenlange inzet, maar je kunt net zo goed een jeugdig iemand in de schijnwerpers zetten en daarmee laten zien dat vrijwilligerswerk niet alleen voor senioren is. Wij hopen dat dit een trigger is voor jongeren om zich belangeloos in te zetten voor de maatschappij, ook op lokaal vlak. En daarmee zou een Singelloop, maar ook een X-Triathlon probleemloos georganiseerd en ondersteund kunnen worden. Maar ook een carnavalsoptocht, een scootmobieltocht, of een lichtjeswandeltocht in de avonduren. Zo zijn er tal van evenementen die op de openbare weg plaats vinden en waar in het kader van veiligheid de inzet van verkeersregelaars nodig zijn, dus waar vrijwilligers nodig zijn!
Verkeersregelaars Venray: in 2014 op verzoek van de gemeente opgezet als vrijwilligerspool. Op dit moment 28 verkeersregelaars in de pool (4 van buiten de gemeente Venray), waarvan het merendeel enkele malen per jaar aanwezig is, een enkeling slechts voor één specifiek evenement. Er is een vaste kern van 10 verkeersregelaars die veelvuldig aanwezig zijn. De inzetten variëren van een optocht, sportwedstrijden, een Sinterklaasintocht, een processie, tot het begeleiden van een uitvaartstoet.
-----------------------------------------------------
Heb jij ook interesse om als vrijwilliger bij Match aan de slag te gaan, mail dan naar info@matchvoorvrijwilligers.nl en dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op voor een afspraak, leuk!